Tuktuks and rickshaws
Toen ik ruim 3,5 jaar geleden in Cambodja kwam wonen, werd de tuktuk aan mij geïntroduceerd. Een wagentje dat achter een brommer zit en als taxi wordt gebruikt en ook makkelijk is om goederen mee te vervoeren. De tuktuk hoort al lange tijd thuis in het straatbeeld van veel steden en ook op het platteland wordt het gebruikt. Een groot aantal tuktuk chauffeurs wonen bijna in hun tuktuk. Ze komen van het platteland naar Phnom Penh om daar geld te verdienen. Op hoeken van straten staan ze vaak bij elkaar om te praten, te kaarten en op klanten te wachten. ’s Avonds (en soms ook overdag) wordt een hangmat onder één van de banken te voorschijn gehaald en in de tuktuk gehangen. Na een comfortabele nacht zijn ze binnen no time weer klaar voor de volgende dag.

Sinds ongeveer twee jaar verschijnen er ook rickshaws in het straatbeeld, met name in Phnom Penh. Eerst een paar en tegenwoordig zijn ze echt overal te zien. Ze zijn uit India geïmporteerd en zijn wat kleiner dan de tuktuks, normaal kunnen er twee tot drie mensen in, terwijl in een tuktuk vier tot zes mensen kunnen. Het voordeel is dat ze meestal een stuk goedkoper zijn, zodat veel mensen zijn overgestapt van de tuktuk naar een rickshaw, zelfs een heel aantal chauffeurs. Er zijn apps te downloaden waarmee een rickshaw kan worden besteld, waarna de chauffeur dan direct ziet waar je je precies bevindt. Je kunt aangeven waar je heen wilt en dan is de prijs gelijk duidelijk voor jou als klant en voor de chauffeur. Ideaal, met name ook voor buitenlanders die altijd een goede prijs moesten afdingen.

Een mogelijk nadeel van de rickshaw is dat het niet zo comfortabel is om erin te slapen, er is geen ruimte voor een hangmat, dus liggen de chauffeurs ineengekrompen op het achterbankje…